کد مطلب:34284
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:14
آيا منحصر بودن عدد ائمه به دوازده نفر، مؤيد اين نيست كه نظام امامت دورهاش محدود و مقدمة انتقال به دورة ديگر است؟
شايد براي بعضي اين گمان پيش آيد كه به ملاحظة محدود بودن امامت به رهبري دوازده نفر، معلوم ميشود كه مانند نبوّت، مدت آن محدود است؛ امّا حكومت چون محدود به زمان و افراد معين نيست نامحدود است؛ لذا بايد پس از نظام امامت نظام ديگري برقرار شود و آن غير از رژيم شورايي و انتخاباتي نخواهد بود. ولي اين سخن كاملي نيست؛ زيرا اگر امامت در طي چند نسل منقرض شده و مدت امامت اين دوازده نفر پايان يافته بود و جامعة بشري بدون امام باقي مانده بود، اين سخن جا داشت كه بايد نظام ديگري حاكم شود، اما نظام امامت بطور رسمي جز در عصر پيامبر اكرم(ص) و در مدت خلافت رسمي اميرالمؤمنين و حضرت مجتبي(ع) استقرار نيافت و آن همچنانكه زماناً محدود بود مكاناً نيز محدود بود و وضع و شرايط چنان اقتضا ميكرد كه مداخله در امو عامّه براي ائمه(ع) امكان پذير نشد و آنان در اجراي وظايف و تكاليفي كه داشتند نقش فعّال ومؤثر ديگري را انجام دادند و معنويت و حقيقت اسلام را حفظ كردند تا به عصر غيبت و دوراني كه تا هر زمان و هرچه امتداد يابد در آن نظام امامت ادامه خواهد يافت منتهي شد. بنابراين رهبري اين دوازده نفر متضمن محدوديت نظام امامت نيست و اوضاعي كه پيشآمد تا منتهي به عصر غيبت شد، محدود نبودن اين نظام را تأييد و تثبيت كرد و نيز با علم خدا به پيش آمدها و حوادث آينده و امتحاناتي كه جلو ميآيد و كلاسهائي كه جامعة بشري تا ظهور كامل عدل الهي و حكومت نهايي و جهاني حضرت مهدي (عج الله فرجه) بايد ببيند و تعيين برنامة غيبت و خبر پيامبر و ائمه(ع) از آن اين، تعيين و انحصار در دوازده نفر، هرگز دليل موقت بودن اين نظام نيست بلكه شاهد استمرار آن است.
امامت و مهدويت ج 1- نظام امامت و رهبري
آيةالله لطف الله صافي گلپايگاني
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.